woensdag, januari 24, 2007

Een ongelooflijk slechte speler

Verdediger Jens Nowotny, Duits international en speler van Dinamo Zagreb, stopt met voetballen. Pas 33 jaar, maar geen zin meer. Te vaak geblesseerd. Nu weer aan de meniscus. Eerder had hij vier keer een kruisband kapot. Hij is er klaar mee.

Nooit zag ik hem voetballen, die Nowotny. Ik kan het me in ieder geval niet voor de geest halen. En toch vind ik het jammer dat hij stopt. Komt door Bert Wagendorp, die Nowotny opvoerde in zijn column Alles ist vorbei, aan de vooravond van de wedstrijd Nederland – Duitsland tijdens het EK in Portugal.

Wagendorp verbaasde zich er in 2004 over dat het Duitse team door Nederlandse ‘kenners’ als een erg matige ploeg werd afgeschilderd. Het was immers bijna hetzelfde team dat twee jaar daarvoor nog de WK-finale haalde. Wagendorp schreef:

Vooral Jens Nowotny, begrijp ik, is een ongelooflijk slechte speler. Nowotny kan nauwelijks meer lopen en moet met een rolstoel naar het veld worden gereden. Hij is ook bijna blind en lijdt aan pleinvrees. Bij elke tegentreffer begint hij te huilen en stopt-ie z'n mond vol gras. En zoiets moet dan de moed erin houden.

Nowotny had eigenlijk al lang willen stoppen met voetballen, maar ja, de Duitsers hebben niemand anders. Dus moet Nowotny doorgaan, hoewel de kans lang niet denkbeeldig is dat hij dinsdag gewoon zal omvallen met zijn zwakke hart.

Rudi Voller, hoor ik, heeft gezegd dat hij in dat geval Nowotny in het strafschopgebied zal leggen, aangezien het lijk van Nowotny altijd nog een stuk beter is dan de onverschillig rochelende motorisch gestoorde schele die hij als vervanger op de bank heeft zitten.

Ik kan me Nowotny niet herinneren. Maar ik zal hem niet vergeten.

Geen opmerkingen: