woensdag, mei 31, 2006

Bouillon

Vanmiddag was in een hotel in Roden een heus symposium over jongeren en journalistiek. Jongeren (vanmiddag iedereen onder de veertig) lezen de krant niet. Nu niet, maar ook niet als ze ouder worden. Kranten vinden dat niet leuk, en dus proberen ze een manier te vinden om jongeren aan zich te binden.

Twee deskundigen verkondigden in Roden hun waarheid. Een bloemlezing.

Volgens Costera Meijer moet een krant voor jongeren vooral boeiend zijn, maar ook een functie krijgen in hun dagelijkse patroon. Daarvoor moet er een vast moment voor de krant worden ingemarketingd. Zo van Cup a Soup.

Verder moet een krant: een A merk zijn, de lezer betrekken bij de verhalen en de totstandkoming ervan, de juiste toon aanslaan (lef!), een twist geven aan het nieuws, de lezer raken.

Volgens Broersma moet een krant herrijken wat mensen willen en vergt dat een andere kijk op objectiviteit. Marketingsegmentatie is onontbeerlijk, want daarmee bereik je de doelgroepen via verschillende outlets.

En convergentie natuurlijk, dat moet ook. Niet erg, want convergentie is leuk, al is het een kwestie van mindsteps. Een krant is sowieso een beetje bodysnatchen, dus met alleen een beetje journalistiek finetunen kom je er volgens Broersma niet.

Klare taal.

Verder geleerd in Roden: de Nederlandse fanclub van As The World Turns heeft 10.000 leden. Dat hakt er pas echt in.

1 opmerking:

Anoniem zei

Die lezing ging toch vooral over het feit dat Wilfried Patrick Kluijvert aan het huilen had gemaakt?