zaterdag, oktober 06, 2007

Aziatische wissewasjes

Nog een nachtje slapen, dan gaan ze. Jasper en Jenine knijpen er een hele maand tussenuit om Vietnam te bekijken. Terwijl hun werkgevers met de handen in het haar achterblijven in herfstig Nederland, verkennen zij het land van, ja, van wat eigenlijk?

Vietnam is voor mij een big unknown. Ik ken het eigenlijk alleen van Platoon, Hamburger Hill, Billy Joel, en andere uitingen die verwijzen naar de Amerikaanse strijd tegen de Taliban van toen, de Vietcong.

Maar dat is alweer decennia geleden. Bovendien: dankzij Hamburger Hill heb ik gezien hoe je Vietnamese guerrillastrijders afknalt, maar wat leert mij dat over het land? Precies, niks. Nada. Niente.

De weinige dingen die ik weet komen van Wikipedia en van de twee meisjes die vorige week op een feestje vertelden van hun Aziatische wissewasjes. Vietnam was heel mooi, vertelden ze, en gelukkig niet zo warm als Cambodja, maar, en dat was zo’n beetje de bottom line moest ik begrijpen, reizend door Vietnam moest je als westerling wel behoorlijk op je hoede zijn.

Het eerste obstakel kom je al meteen na aankomst tegen, er vanuit gaande dat je niet met de waterfiets het land in dobbert: taxichauffeurs. Die zetten je onmiddellijk meteen onverbiddelijk stante pede ontzettend af. En dat bedoel ik dan financieel. Reken als toerist op het normale tarief maal drieduizend procent. Heb je blond haar? Vierduizend procent.

Verder wemelt het er van de muggen (ook verkrijgbaar met malaria), buschauffeurs met doodsverachting (alle busroutes gaan langs minimaal één ravijn), en op hol geslagen aircosystemen (die alleen de stand full power kennen).

Zo vertelden de meisjes. En zij kunnen het weten, want zij zijn er geweest.

Maar ondertussen is het wel logisch dat Jasper en Jenine die kant opgaan, want Vietnam is ontzettend fascinerend. Neem alleen al Ho Chi Minh. De fanatieke communist overleed in 1969, maar is nog steeds enorm populair. De Vietnamezen noemen hem Ome Ho.

Dan vraag je je toch af: wat is dat voor land, dat een overleden communist als grootste held heeft en naar hem verwijst met een allesbehalve statig koosnaampje?

Ome Ho lijkt trouwens wel een beetje op Mr. Miyagi uit The Karate Kid. Wax on, wax off. En Vietnam is op sommige plaatsen maar vijftig kilometer breed. Dat is Vietnam op zijn smalst. Banzai!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi verhaal. Wij gaan slapen:-)

Have fun in jullie kasteel in Amersfoort en tot over een paar weekjes!

Anoniem zei

Ik ken die meisjes. Leuke meisjes zijn het.

Sape