maandag, oktober 01, 2007

Zoals dat gaat: de koop trad snel in

Een man en zijn baardgroei, het is een gecompliceerde relatie. Scheren is als grasmaaien: je moet je er even toe zetten, maar is het klusje eenmaal geklaard, dan is de aanvankelijke weerzin vergeten en prijs je jezelf gelukkig met het resultaat.

Afgelopen weken was ik op zoek naar een nieuw scheerapparaat. Ik weet ook, andere Echte Mannen scheren zich met een bot mesje uit de keukenla of gaan gezichtsbeharing anderszins ambachtelijk te lijf, maar ik niet. Ik wil een toffe machine. Mesjesmannen zijn holbewoners.

Bovendien: op de gezichtsmaaiers van tegenwoordig valt nog maar weinig aan te merken. Het zijn wonderen der techniek, geavanceerd tot in de laatste carbonvezel. Als je tenminste de reclames moet geloven. En waarom twijfelen aan de oprechte bedoelingen van de fabrikant?

Goed, ik sloeg dus aan het oriënteren. De markt werd verkend. Het bleek in casu de scheerderij nog geen gemakkelijke opgave. Er moeten tal van knopen doorgehakt. Roterend of vibrerend? Nat of droog? Eén scheerkop of meerdere? Stuk voor stuk pittige dilemma’s voor de oriënterende consument.

Vooral omdat je al die factoren niet simpel tegen elkaar kunt wegstrepen. Neem nou nat scheren. Dat is ontzettend stoer, zo communiceren alle reclames non-verbaal, want het kan onder de douche. Mij ontgaat wat daar stoer aan is, maar wie ben ik om een mooi onzinverhaal te weerspreken? En dus werd ook de factor stoer meegewogen.

Na een tijdje oriënteren wist ik alles van de scheermarkt, maar had ik nog steeds geen knoop doorgehakt. Totdat staand voor het rek met alle mogelijke maaiers de wetmatigheid die Jan Kleinnijenhuis me bijbracht in werking trad. De kern ervan luidt dat je uiteindelijk kiest voor datgene dat het meest gaat in de richting van wat je wilt.

Deze wetmatigheid is als een gif waarvoor geen tegengif bestaat. Eenmaal besmet treedt de koop binnen tien minuten in. Rationele overwegingen zijn gedurende je laatste minuten het eerste slachtoffer. Als laatste sneuvelt het positieve banksaldo.

En zo ging het. Ik stond daar, voelde het gif door mijn aderen stromen, luisterde naar mijn hart, pakte de doos, liep naar de kassa, gaf het meisje mijn rib, en fietste adrelineus naar huis, een ultrahip precisiescheersysteem met Triple Track-scheerhoofden en superieure Lift & Cut-technologie in de tas.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi rutger

nu hoeft janne zich in elk geval niet meer te prikken!

.....

Anoniem zei

Hoi rutger

Je had de ladyshave van janne ook kunnen gebruiken.

Ps. vorige bericht is niet van mij


......