zaterdag, december 01, 2007

De Europese stampertjesrichtlijn

Op bepaalde locaties, zoals op terrassen en in lunchrooms, bestel ik wel eens een cola, en als ie dan wordt gebracht dan zit er zo’n stampmachine in. Zo’n ding als op de foto, om citroen mee te martelen, zodat de smaak ervan zich verspreid over je drankje.

Op zich mooi dat ze zo’n ding erbij leveren. Maar wat irritant dat ze altijd op de kop in het glas zitten! Kun je iedere keer met je vingers in de cola zitten hannesen, omdat je anders niks aan de citroen zou hebben. En je wílt wat aan de citroen hebben. Immers, een beetje citroen in de cola is toch de bomdiggie.

Al met al, de Nederlandse horeca dwingt het volk vuile handen te maken.

Janne zei over de onderstebovenstampers dat het ‘in principe wel zo hoort’. Janne heeft ruim een half decennium horeca-ervaring, dus ze weet waar ze het over heeft. Uit haar ‘in principe’ leidde ik overigens af dat zij het ook maar niks vindt. Janne moet natuurlijk ook iedere keer kopje-onder als ze een colaatje heeft besteld.

Ik vind het allemaal wel wat.

Maar wat er aan te doen? Ik bestel geregeld een cola light met citroen en dat is al een hele mond vol. Als ik ook nog vraag of het stampertje (is er eigenlijk een naam voor dat ding?) gelijk in de stamprichting kan worden gepositioneerd, dan wordt het al gauw een monoloog.

En dan zul je vast weer net zien dat er een Europese richtlijn is voor stampertjes in frisdrankglazen. Een richtlijn waar de Nederlandse horeca zich strikt aan houdt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi rutger

Cola light is voor watjes.
Echte kerels drinken echte cola.


......

Anoniem zei

Hey Rutger,
ik heb me ook vaak verwonderd over die stampertjes op de kop. Bovendien heb ik ook in de horeca gewerkt en kreeg ik de volgende verklaring te horen. Het heeft te maken met ijsblokjes! Als je de stamper op de juiste manier in het glas zet, en dan een paar ijsblokjes plus citroen erbij, dan kun je de stamper niet meer uit het glas krijgen zonder de ijsblokjes uit je glas te wippen.
Ik denk dat ze die richtlijn maar hebben doorgevoerd voor alle glazen met stampertjes, ongeacht de aanwezigheid van ijsblokjes.