vrijdag, januari 04, 2008

De laatste uurtjes van het jaar

Het stappen tijdens de kerst mocht dan enigszins in het water zijn gevallen, er was altijd nog Oud en Nieuw om het goed te maken. Ach ja, die goeie ouwe Oud en Nieuw, altijd in voor een feestje.

In de aanloop ernaartoe denk ik altijd: kan me niks schelen. En ook: bouillon. Maar als het eenmaal oudejaarsmiddag is en de avond valt, dan begint het onherroepelijk te kriebelen en krijg ik zin om tot diep in het nieuwe jaar aan de toog te hangen.

Dit jaar kon het kriebelen echter achterwege blijven. Janne verkeerde in de greep van griep, dus dat werd niks. Bij Janne kriebelde er overigens wel van alles. Daar heb ik dropjes voor gehaald.

De laatste dag van het jaar ging ik snel op en neer naar Grou. In ruil voor een Libelle, appelflappen en een fles champagne bracht ik een Esta, een cake (jawel), een appeltaart (jazeker) en een collier. Topdeal.

Het werd al met al een andere jaarwisseling dan ik gewoon ben. Jarenlang verkocht ik op oudejaarsdag oliebollen voor de voetbalclub. Sutelje yn Warten. Je was zo een halve dag zoet met dat dorp, zodat er nooit lang op de nazit hoefde te worden gewacht. Vervolgens ging het vanuit de kantine richting Treemter, waarna je de laatste uurtjes van het jaar met een duffe kop op de bank doorbracht. En dan moest je weer aan de bak.

Nu kuierde ik zomaar door Grou op oudejaarsdag, op weg naar het station in plaats van de nazit. Een groepje jongens sjokte me voorbij. Ze wisten niet waar ze naartoe gingen. Wel dat ze onderweg zoveel mogelijk van het vuurwerk in hun schoudertassen gingen afsteken.

Terwijl ze het vuurwerk afstaken, knalde de verveling van hun gezichten. Ik vond het heel herkenbaar allemaal. Ik had vroeger ook ladingen vuurwerk. Dat moest allemaal op en dat was een heel karwei. Je werd er niet vrolijk van.

Even later zag ik vanuit de trein een stel oudere jongens op een veldje. Ze waren carbid aan het schieten. Uit een plastic tas visten ze blikken bier. Terwijl ik daar naar keek, maakte de trein vaart. In de weilanden graasden de koeien alsof het 1999 was.

Geen opmerkingen: