vrijdag, juni 01, 2007

Beautiful name for a beautiful city

De Volkskrant bericht over Bombay. Geen probleem hoor. Een stad met 13 miljoen inwoners mag ook wel eens op de voorpagina. Maar heet Bombay niet eigenlijk Mumbai tegenwoordig?

Dat herinnerde ik me, omdat het me nog zo was opgevallen toen ik in de Leeuwarder Courant op de voorpagina een bericht zag over Mumbai. Bleek dus Bombay nieuwe stijl te zijn.

Google leert dat de naam in 1995 is veranderd omdat Bombay koloniale associaties gaf. Dat kon niet langer. De 21ste eeuw komt eraan, weg met Bombay! Mumbai is dat nieuwe ding! Honderd procent Indiaas, want zo hoort het. Ondertussen houdt de Volkskrant het twaalf jaar later nog steeds bij Bombay.

Is dat daarom koloniaal? Kan de Leeuwarder Courant het verleden beter loslaten dan Pieter Broertjes en de zijnen?

Ik denk dat het koloniale verleden niks met de naamswijziging te maken heeft. Bombay heeft gewoon goeie handelaren. Van die mannetjes die je waar je bij staat een dode ezel voor bij de borrel verkopen.

Zulke mannen zijn in hun beste pak naar het stadsbestuur gegaan, twaalf jaar geleden. I give you new name, zeiden ze. Beautiful name for a beautiful city. And I have special price just for you. Was zo gepiept.

Geen opmerkingen: