vrijdag, juli 27, 2007

Pretentieloos is dat nieuwe ding

Een uitgever gaat versimpelde versies van beroemde boeken uitbrengen, las ik. Speciaal voor mensen die wel willen lezen maar geen jota van die beroemde boeken snappen. Mensen zoals jij en ik.

Nu is de grap dat ik reeds beschik over zo’n versimpeld boek. Ik tikte het laatst bij toeval op de kop. Het Kapsel heet het, voorheen Kort Amerikaans.

Ik moet zeggen: het bevalt me wel. Je leest er zomaar doorheen. Alles langer dan twee lettergrepen is geschrapt of anders opgeschreven. Je wilt een voorbeeld? Kan hoor. Neem Jan Wolkers’ slotzin:

Door de verbrijzelde ruit keek hij de man, die hem aankeek en vanuit zijn heup volschoot met lood, recht in het gezicht.

In Het Kapsel is dat vakkundig en pretentieloos veranderd in: De kogels van lood maakten hem dood.

Al met al een mooi initiatief dus. Vergelijk het met Movie-a-Minute, voor mensen die te dom zijn om de dvd-speler aan de praat te krijgen maar toch willen weten hoe de film afloopt. Zoals deze over Jaws, die beter is dan de film zelf:

Roy Scheider: There’s a big shark in the water. Close the beaches.

Murray Hamilton: No way. Your evidence is inconclusive. Clean the dead people off the beach to make room for the tourists.

(Some SCARY MUSIC rings out, and a BIG FAT GUY gets EATEN.)

Robert Shaw: I'm tough and grim. (shark eats him).

Roy Scheider and Richard Dreyfuss: Take that. (shark dies)

THE END

Of vergelijk het met de Lonely Planet, voor mensen die te onnozel zijn om op het vliegtuig te stappen, maar toch willen weten wat er in Namibiƫ te beleven is. (veel ellende, nu en dan een bui)

Overigens, Hollywood zal de trend om het de domme mens gemakkelijk te maken ook wel mooi vinden. Zijn ze na decennia pionieren tenminste niet meer als enige bezig met het initiatief.

1 opmerking:

Anoniem zei

Speciaal voor mensen die wel willen lezen maar geen jota van die beroemde boeken snappen.

Ik dacht dat in deze behoefte al werd voorzien door de Harry Potter boeken? ;-)